Proponowane kategorie

Proponowani producenci

Proponowane produkty

  • {{ item.price }} {{ response.currency_symbol }}

Proponowane poradniki

Nie znaleziono

Czym jest test ADAC w fotelikach samochodowych?

Wybierając fotelik samochodowy dla dziecka, powinniśmy zwrócić uwagę nie na jego wygląd, tylko na kwestie bezpieczeństwa oraz wygody. Foteliki są poddawane rygorystycznym testom bezpieczeństwa, a najpopularniejszym z nich jest test ADAC.  

 

Jakie są wymogi prawne dla fotelików dziecięcych?

We wszystkich krajach Unii Europejskiej dzieci do wzrostu 135 lub 150 cm muszą być przewożone w fotelikach samochodowych. Obecnie w Europie obowiązują dwa standardy prawne:

  • ECE R44 04homologacja ECE R44 04 oznaczona jest na etykiecie kolorem pomarańczowym. Mogą ją otrzymać foteliki, które przejdą testy w zderzeniach czołowych przy prędkości 50 km/h oraz tylnych przy 30 km/h z użyciem manekinów. 

  • ECE R129/ i-Size – jest to nowy standard, który określa bardziej zaawansowane normy bezpieczeństwa, m.in.: wymóg podróżowania tyłem do kierunku jazdy dla dzieci w wieku do 15 miesięcy, dodatkowy test zderzenia bocznego, system mocowania fotelików ISOFIX oraz kryterium dotyczące wieku i wzrostu, a nie wagi dziecka. 

 

 

Test ADAC - co to jest?

ADAC, czyli inaczej Allgemeiner Deutscher Automobil-Club, to niemiecki automobilklub założony w 1903 roku, który obecnie zrzesza ponad 19 milionów członków. Klub zajmuje się testowaniem nowych modeli samochodów, pomocą drogową, organizacją imprez sportowych, a także przeprowadza testy bezpieczeństwa fotelików dziecięcych. Jest jedną z największych organizacji w Europie, które zajmują się testowanie samochodowych fotelików dziecięcych.

Test ADAC jest bardzo rygorystyczny. Foteliki badane są dwa razy w roku – na jesień i na wiosnę. 

 

test ADAC - co to jest

 

Test ADAC – kryteria oceny

Podczas testów ADAC brane są pod uwagę następujące kryteria:

  • Bezpieczeństwotesty zderzeniowe (crash test) przeprowadzane są w warunkach laboratoryjnych. Jest to symulacja uderzenia bocznego z prędkością 50 km/h i zderzenia czołowego z prędkością 64 km/h. Testy są przeprowadzane w identycznej sytuacji jak na drodze, a do każdego wykorzystywany jest manekin o odpowiedniej wadze i wzroście, dzięki czemu wyniki testów są miarodajne. 

  • Obsługa – tutaj oceniana jest łatwość obsługi fotelika.

  • Ergonomia – w tej kategorii ważny jest komfort dziecka: czy siedzi ono w wygodnej dla siebie pozycji, czy nie uciskają go pasy lub inne elementy.

  • Substancje szkodliwe – są to substancje znajdujące się w materiale, z którego został wykonany fotelik. Sprawdzana jest zawartości takich substancji jak: PAH, ftalany, związki zmniejszające palność, związki cynoorganiczne, związki fenolowe, barwniki azowe czy metale ciężkie. Jeśli zostaną wykryte, fotelik automatycznie otrzymuje najniższą ocenę w teście ADAC.

  • Czyszczenie – tutaj oceniana jest łatwość czyszczenia fotelika, możliwość zdemontowania tapicerki oraz prania w pralce

W każdej kategorii obowiązuje punktacja, przy czym każda z nich ma inny wpływ na wyniki testu ADAC. Bezpieczeństwo fotelika to 50% oceny, obsługa 40%, natomiast ergonomia to 10%. Ostatnie dwa kryteria, czyli substancje szkodliwe i czyszczenie mają wpływ na ocenę  tylko wtedy, gdy ich normy są przekroczone. 

Foteliki dziecięce dzielone są na kategorie pod względem wagi i wieku dziecka. Skala oceny fotelika wyrażana jest w gwiazdkach, przy czym jedna gwiazdka oznacza ocenę najniższą, a pięć gwiazdek najwyższą. 

  • 5 (++) – Bardzo dobry

  • 4 (+) – Dobry

  • 3 (0) – Zadowalający

  • 2 (-) – Dostateczny

  • 1 (--) – Niedostateczny

 

test ADAC foteliki samochodowe

 

Foteliki z testem ADAC

W najnowszym teście ADAC, który został przeprowadzony na wiosnę w 2021 roku, testowanych było 26 fotelików dziecięcych. Aż 18 z nich uzyskało ocenę „dobrą”, a 3 foteliki ocenę „dostateczną”. Niestety nie wszystkie foteliki przeszły rygorystyczne testy – 5 z nich otrzymało ocenę „niedostateczną”, przy czym 4 z nich zostały zdyskwalifikowane z powodu zanieczyszczeń w materiałach, a jeden nie przeszedł testu zderzeniowego. 

Bardzo dobrze zostały ocenione foteliki Maxi-Cosi Marble, Maxi-Cosi Tinca, Recaro Mako Elite 2, Recaro Tian Elite, Axkid One, Axkid One+, Babyzen Yoyo iZi Go Modular X1 i-Size czy Peg Perego Primo Viaggio Lounge.

Foteliki samochodowe

Renomowane organizacje przeprowadzające testy fotelików dziecięcych

Oprócz automobilklubu ADAC, który przeprowadza test ADAC, na świecie są też inne organizacje zajmujące się testowanie fotelików dziecięcych. 

 

Euro-NCAP (European New Car Assessment Programme)

Ta instytucja powstała w Belgii w 1997 roku i zajmuje drugie miejsce w Europie wśród organizacji zajmujących się oceną bezpieczeństwa fotelików dziecięcych. Euro-NCAP do symulacji wykorzystuje manekiny odpowiadające dzieciom w wieku 18 miesięcy i 3 lat. Badania przeprowadzane są w trzech aspektach:

  • Poziom spełnienia funkcji ochronnej – testy zderzeniowe i boczne (crash test).

  • Poziom uniwersalności modeli aut – pod kątem możliwości instalacji różnego rodzaju fotelików.

  • Poziom spełnienia wymogów prawnych – dotyczy bezpiecznego przewożenia dzieci.

 

ÖAMTC (Österreichischer Automobil-Club)

To austriacki klub samochodowy, motorowy i turystyczny, który zajmuje się testowaniem samochodów w symulowanych zderzeniach oraz oceną bezpieczeństwa fotelików dziecięcych. Ponadto organizacja organizuje różne akcje społeczne, wydaje publikacje i czasopisma dotyczące pokrewnych tematów. Podobnie, jak ADAC, ÖAMTC co roku przeprowadza dwie rundy testów fotelików dziecięcych – jesienią i na wiosnę. Kryteria oceny też są podobne, a końcowa ocena to średnia ważona uzyskana w poszczególnych kategoriach.

 

test ADAC w fotelikach dziecięcych

 

NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration)

W Ameryce jedną z najbardziej znanych organizacji zajmujących się wykonywaniem testów bezpieczeństwa samochodów jest NHTSA. Jest ona częścią agencji rządu amerykańskiego i częścią Departamentu Transportu. Organizacja przeprowadza bardziej złożone próby niż te, które przeprowadzane są w Europie. 

 

AA (Automobile Association)

To brytyjskie stowarzyszenie motoryzacyjne, które powstało w 1905 roku. Zajmuje się ubezpieczeniem pojazdów, nauką jazdy, tworzeniem map drogowych, a także przeprowadzaniem oceny bezpieczeństwa samochodowych fotelików dla dzieci.

 

ANWB

Badania fotelików dziecięcych przeprowadza również holenderski ośrodek ANWB. W testach brane pod uwagę są następujące kryteria: bezpieczeństwo, obsługa, funkcjonalność, jakość wykończenia, łatwość czyszczenia oraz obecność szkodliwych substancji. 

 

dziecięcy fotelik samochodowy test ADAC

 

Gdzie zamontować fotelik dziecięcy?

Niektórzy montują foteliki dziecięce na przednim fotelu, inni wybierają tylną kanapę. Okazuje się, że najbezpieczniejszym miejscem na montaż fotelika jest środkowy fotel tylnej kanapy. Jest to miejsce najmniej narażone na skutki bocznych zderzeń. Zmniejsza ryzyko uszkodzenia ciała w przypadku zderzenia czołowego. Niestety w niektórych samochodach osobowych nie ma możliwości zamontowania fotelika w tym miejscu. W takiej sytuacji najlepiej zamontować fotelik po lewej stronie, za kierowcą. W naszym kraju obowiązuje ruch prawostronny, dlatego najbezpieczniej jest wysadzać dziecko od strony chodnika. Nie powinniśmy natomiast montować fotelika z przodu, ponieważ w czasie kolizji dziecko będzie narażone na uszkodzenia spowodowane wpadającymi do środka pojazdu przedmiotami. 

Należy również pamiętać, że foteliki z najniższej kategorii, czyli od 0 do 13 kg wagi dziecka należy montować tyłem do kierunku jazdy. Foteliki samochodowe z pozostałych kategorii można montować przodem lub tyłem do kierunku jazdy – w zależności od modelu i wieku dziecka. Natomiast foteliki w kategorii wagowej od 15 do 36 kg zawsze należy montować przodem do kierunku jazdy.

Produkty powiązane

ZADZWOŃ DO NAS
pon-pt: 8:00-16.00
NAPISZ DO NAS